Despre Anvelopele De Iarna

Despre Anvelopele De Iarna
 

 Nu doar atunci cand ninge 

 

 “Oricum, nu conduc decat in oras”, “Anul acesta nu o sa ninga prea mult”, “Conduc incet” ... Acestea sunt cele mai comune scuze pentru a nu echipa autoturismul cu anvelope de iarna.

Foarte putine persoane stiu ca, la o temperatura de sub 7°C, chiar si cele mai bune anvelope de vara isi pierd treptat aderenta si compromit stabilitatea si distanta de franare. 

 

 

 Anvelopele de iarna trebuie montate in toamna pentru un condus sigur in toate tipurile de vreme, fara a fi nevoie de utilizarea lanturilor.

 Construite cu compusi specifici care sunt ideali pentru utilizarea la temperaturi scazute, acestea dispun de un profil care ajuta la reducerea riscului de acvaplanare.

 Acest fapt confera tractiune si siguranta, chiar si pe zapada; imbunatateste notabil distanta de franare : -10% pe timp de ploaie cu temperaturi scazute si pana la -20% pe zapada in comparatie cu anvelopele de vara.

 

 

- Soferii si cei din domeniu le numesc “anvelope de zapada”.

- Pe scurt ele se numesc simplu « anvelope de iarna ».

- Ele sunt usor de recunoscut datorita initialelor M+S (Mud & Snow) si a unui simbol cu un munte (creasta alpina) si un fulg de zapada pe flancul anvelopei.

 

 

  Cand temperatura a scazut sub +7 grade Celsius, specialistii si constructorii auto recomanda montatrea anvelopele de iarna pe toate cele 4 roti. Iarna drumurile vor fi ude si alunecoase, iar anvelopele de iarna pot asigura o aderenta mult superioara in aceste conditii fata de anvelopele de vara.

 

 

  Cum recunoasteti o anvelopa de iarna:

  aceste doua simboluri insotite atesta faptul ca anvelopele sunt pentru conditii de iarna.

 

 

Semnificatiile simbolurilor:

 fulgul de zapada incadrat de creasta alpina

M+S sau M&S sau MS (Mud and Snow) noroi si zapada

 

 

 

  Profilul anvelopei de iarna este usor de recunoscut intrucat este crestat pe toata suprafata sa de rulare. Aceste crestaturi se numesc lamele si sunt esentiale in obtinerea unei aderente optime pe gheata, zapada si noroi.

  Incepand cu anul 2011, legislatia romaneasca s-a aliniat la cea a mai multor state europene prevazand obligativitatea folosirii anvelopelor de iarna atunci cand carosabilul si conditiile meteorologice impun acest lucru in intervalul 1 noiembrie - 30 martie!

  

 

   Pentru autoturisme, SUV, 4x4, vehicule comerciale usoare, masa maxima autorizata sub 3.5 tone:  

  Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie. Lipsa lor la un control al Politiei pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei atrage amenda contraventionala. In cazul provocarii unui accident pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei, lipsa anvelopelor cu marcaj M+S atrage si suportarea daunelor provocate infrastructurii rutiere si a costurilor de eliberare a drumului. 

 

   Pentru camioane si autobuze, vehicule destinate transportului de persoane cu mai mult de 9 locuri si de marfa cu masa maxima autorizata mai mare de 3.5 tone: 

  Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie pe axa (sau axele) de tractiune. In lipsa anvelopelor cu marcaj M+S, este obligatorie folosirea lanturilor sau altor echipamente antiderapante omologate.

   

 

Important: Pentru ca anvelopele de iarna sa faca fata celor mai grele conditii trebuie ca adancimea profilului benzii de rulare sa fie de minim 4mm.

 

 

 

 Aceasta sectiune va ofera o serie de sfaturi din partea tehnicienilor Pirelli despre cum sa exploatati cel mai bine anvelopele de iarna, din punct de vedere al performantei si sigurantei. 

 

- Conduceti constant

 In timpul rularii evitati accelerarea violenta, virajele stranse si franarea brusca, pentru a reduce riscul de pierdere a tractiunii pe zapada sau gheata.

 

- Echipati autovehiculul mereu cu 4 anvelope de iarna

 Pentru performanta optima si siguranta, este esential ca toate cele patru anvelope sa fie la fel.

 Intotdeauna utilizati anvelope de iarna de acelasi marca, cu aceleasi specificatii de productie.

 Echipati anvelope de aceeasi dimensiune pe aceeasi axa, cu aceleasi caracteristici, profil si stadiu de uzura.

 Consultati manualul autovehiculului pentru sarcina maxima admisa si indicele de viteza al anvelopelor ce trebuie echipate.

 

- Verificati presiunea anvelopelor in mod regulat

 Presiunea anvelopelor trebuie verificata in mod regulat iar masuratoarea trebuie efectuata cand anvelopa este rece.

 Daca este necesar, ajustati presiunea, cand anvelopa este rece. Mentineti presiunea indicata de catre producatorul autovehiculului.

 Luati aminte, presiunea se schimba in functie de temperatura exterioara: o presiune de 2.0 bari masurata la +20°C scade pana la 1.74 bari la -5°C si ajunge pana la 1.59 bari cand temperatura ajunge la -20°C (o schimbare de 20%). 

 

- Verificati limita de viteza

Acordati atentie limitei de viteza inscrisa sub forma indicelui de viteza de pe flancul anvelopei. 

 

- Verificati gradul de uzura

 Performanta anvelopelor de iarna ramane eficienta pana la o adancime a profilului de 4mm. Sub acest nivel performantele pe suprafete acoperite cu zapada sunt diminuate considerabil insa isi pastreaza aderenta la temperaturi scazute si pot fi folosite pe suprafete neacoperite de zapada pana la limita legala de 1,6 mm 

 

- Depozitati cu grija

 Atunci cand anvelopele de iarna nu sunt folosite, este de preferat sa fie pastrate montate pe jante si umflate, iar presiunea sa fie verificata in mod regulat.

 Daca sunt depozitate fara jante, acestea trebuie asezate orizontal, nu mai mult de patru, pentru a nu se deforma din cauza greutatii.

 

 Efectuati rotatia anvelopelor la fiecare 10.000 / 12.000 km.