Explicatii - Etichetarea Anvelopelor (noua eticheta pentru anvelope in UE)

Regulamentul UE 1222/2009 a intrat in vigoare incepand cu 1 noiembrie 2012 si se aplica pentru toate anvelopele destinate vehiculelor de pasageri, vehiculelor comerciale grele si usoare produse dupa data de 1 iulie 2012 ( Cod Data de productie “2712”).
Scopul este acela de a imbunatati siguranta, in acelasi timp reducand costurile si impactul asupra mediului inconjurator provocat de transportul rutier promovand eficienta consumului de combustibil (asociata rezistentei la rulare) si siguranta oferita de anvelope (asociata franarii pe ud) cu un nivel redus de zgomot. Regulamentul permite utilizatorului final sa ia o decizie folosindu-se de aceste informatii impreuna cu alti factori luati, in mod normal, in consideratie in momentul achizitionarii anvelope

 

 

 

Comparatie dintr-o privire:

 

De acum inainte veti putea compara anvelopele in functie de 3 criterii de baza:


- Consumul de carburant (pentru ca in mod incredibil, un rezervor din cinci este consumat de anvelope)


- Aderenta la carosabilul umed (un factor cheie de siguranta)


- Nivelul de zgomot la exterior (sunetul anvelopelor ruland pe carosabil, astfel cum se aude din exteriorul vehiculului)

 

 

 

CUM ARATA ETICHETA

 

 

 

 

CUM SE CITESTE O ETICHETA

 

EFICIENTA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL ASOCIATA REZISTENTEI LA RULARE GENERATA DE ANVELOPA

 

 

  

Rezistenta la rulare este o forta ce actioneaza in sens invers directiei de deplasare, atunci cand anvelopa se afla in miscare. Luand in considerare contributia anvelopelor de pana la 20% din consumul total de combustibil la autoturisme si de pana la 35% la camioane, este important ca rezistenta la rulare sa aiba valori cat mai mici.

Sa intelegem principiul de functionare: datorita sarcinii vehiculului anvelopa se deformeaza in zona de contact cu drumul disipand energie sub forma de caldura. Cu cat deformatia este mai mare cu atat rezistenta la rulare este mai mare si in consecinta creste consumul de combustibil si emisiile de CO2. Pe eticheta impusa prin Regulamentul UE rezistenta la rulare este exprimata in clase, incepand cu A (cea mai buna clasare) pana la F pentru vehiculele industriale si G pentru autoturisme (cea mai slaba clasare).

DIFERENTA DINTRE O ANVELOPA CLASATA CU "B" SI O ANVELOPA CLASATA CU "C" REPREZINTA O REDUCERE A CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL CU INTRE 2.5% - 4.5% PENTRU AUTOTURISME SI 5% - 8% PENTRU CAMIOANE

 

 

 

SIGURANTA ASOCIATA ADERENTEI ANVELOPEI PE SUPRAFETE UDE

 

 

Aderenta pe ud este una dintre cele mai importante caracteristici legata de siguranta a anvelopei. Aderenta excelenta pe ud ofera o distanta mai scurta de franare in conditii de ploaie.


Mai sunt si alti parametrii importanti care sunt relevanti pentru siguranta insa aderenta pe ud a fost aleasa ca fiind cea mai reprezentativa situatie pentru a putea compara diferitele anvelope.

DIFERENTA INTRE FIECARE CLASARE REPREZINTA O CRESTRE SAU O SCADERE A DISTANTEI DE FRANARE CU APROXIMATIV 2,6 m* FRANAND LA O VITEZA DE 80KM/H.

 

 

 

NIVELUL DE ZGOMOT EXTERN (EXPRIMAT IN DECIBELI)

 

 

 

Zgomotul produs de traficul rutier reprezinta o problema relevanta pentru mediul inconjurator determinata de diversi factori precum:INTENSITATEA TRAFICULUI, TIPUL VEHICULULUI, STILUL DE CONDUS SI INTERACTIUNEA DINTRE DRUM SI ANVELOPA.

Valoarea indicata pe eticheta nu este cea interna, perceputa de catre sofer in timpul rularii, este cea externa, ce contribuie la poluarea fonica.

3 bare negre = anvelopa relativ zgomotoasa, dar conforma cu actuala directiva UE 


2 bare negre = anvelopa cu nivel mediu de zgomot


1 bara neagra = anvelopa foarte putin zgomotoasa